Optiektraining bij gerenommeerde optiekzaak.
,,Deze bril staat u heel mooi! Ik zal u uitleggen waarom.”
Het gebeurt regelmatig:
- Opticien: “Fijn dat er eindelijk trainingen zijn op het gebied van mode, styling en verkoop. Daar is in de optiekbranche te weinig aandacht voor. Echt iets voor de dames in ons team.”
- Marije: “En waarom is het niet iets voor u?”
- Opticien: “Ik zit al jaren in het vak en meestal is de eerste bril die ik pak, de juiste.”
- Of: “Ach, mode en styling is meer een vrouwending.”
- Of: “Ik ben een vakman. Ik hoef zelf niks met mode en kleur.”
De bedrijfsleider van Oogmode Cocon in Leeuwarden, een optiekzaak die mode en kwaliteit belangrijk vindt, dacht daar gelukkig anders over. Rob begreep dat het alleen maar gunstig kon zijn om klanten beter te kunnen adviseren. Hij schakelde Dap-Styling in voor een training.
Kijken, vertalen en onderbouwen
De training ging over hoe je de persoonlijke kenmerken van een klant kunt vertalen naar een passende bril, en hoe je dit kunt onderbouwen in je advies.
En inderdaad, de dames waren meteen enthousiast toen ze hoorden dat ze de training kregen. Ze hadden heel duidelijk voor ogen wat ze wilden leren: hoe adviseer je mode en trends? (Op dit moment de grote brillen – hoe werkt dat voor klanten met een klein gezicht?)
En inderdaad, de heren keken even de kat uit de boom. Dit veranderde snel toen ze erachter kwamen dat ik ook opticien ben en dus hun taal spreek. Bovendien ben ik niet iemand die zegt: “Zo moet het en zo hoort het.” Ik laat liever zien hoe je op een andere manier naar je klant kunt kijken, hoe je dit heel praktisch kunt vertalen naar een bril, en hoe je je advies kunt onderbouwen.
Kort na het begin van de training was iedereen enthousiast. Het team stond te popelen om de nieuwe kennis in de praktijk te brengen.
Kleuradviezen in de optiekzaak
De volgende dag was ik aanwezig in de winkel om klanten een kleuradvies te geven. Ik gebruikte het digitale systeem van My Color Passport. Binnen 15 minuten weet de klant welke kleuren goed bij hem of haar staan. Hierdoor werd er die dag meer kleur verkocht dan anders. Klanten vroegen niet meer: “Kan die kleur wel?” of “Hoe combineer ik dat met mijn kleding?”
Deskundig en enthousiast team
Het team benutte de informatie en inzichten uit de training en adviseerde brillen op een andere manier dan daarvoor. De kenmerken in het gezicht – wenkbrauwen, sproeten, krullende haren of zichtbare wenkbrauwen – werden vertaald naar een bril die het geheel mooier maakte. Samen waren we een mooi team. We wisten waar we het over hadden en ondersteunden elkaar in de argumenten. Dit gaat zeker nog een vervolg krijgen! Want ja, een oogmeting leer je ook niet in 1 avond. Dat geldt net zo goed voor het verkopen van brillen.
Reactie van opticien Hellen
Omdat Marije opticien is, begrijpt ze ons en weet ze waar ze het over heeft. En niets ‘moest zo’ of ‘hoorde zo’. Marije liet gewoon zien hoe je anders kunt kijken en adviseren.
Reactie van bedrijfsleider Rob
De dag na de training kwam een vrouw bij me die net een kleuranalyse had gehad. Ik dacht: laat ik eens proberen om, zoals we geoefend hebben, mijn voorkeur duidelijk te beargumenteren. De keuze was snel gemaakt en toe zei die vrouw: “Goh, wat fijn dat u zo goed naar mij gekeken hebt.
|
|
Wie is de brillenstylist? Marije Gerdes van Dap-Styling geeft trainingen aan particuliere opticiens en geeft stijl- en verkooptraining aan de NUVO Academie. Ze volgde de opleidingen voor opticien aan de Christiaan Huygensschool in Rotterdam en contactlenzen in Zwolle. Dankzij haar jarenlange ervaring in de optiekbranche zijn brillen haar specialiteit. Ruim twaalf jaar is ze actief als imagoconsulent, personal shopper en trainer op het gebied van imago.Dap-Styling is aangesloten bij de OPTIEKadviseurs®. |
|